الأحد، 27 ديسمبر 2009

my DNA sequence is E-G-Y-P-T

للأسف كلنا طبعا تابعنا مباراة مصر وذلك الشىء الملقب خطأ بـ "الدولة" الجزائر.. والله انى حتى مش قادر احط اسمها مع اسم مصر فى مقال واحد بس يلا.. لازم نعرف الصغار لما نتكلم عنهم(بتشديد الراء)...
انا زيى زى 85 مليون شريف مصرى تابعت على القنوات الفضائية تغطية المجزرة اللا أخلاقية واللا إنسانية.. لا.. البهيمية اللى قام بيها حشرات المغرب الغير عربى ضد المصريين فى السودان..
بصراحة انا فى كلام كتير نفسى أقوله وفى الفاظ معينه لازم استخدمها لأن ده مكانها الصحيح.. بس انهارده ما ينفعش ابقى ايرانت نايت.. انهارده لازم ابقى كبير عشان انا ابن الكبار.. انهارده لازم ابقى شريف عشان انا ابن الأشراف.. انهارده لازم ابقى عظيم عشان انا من وطن العظماء.. انهاردة لازم ابقى "انسان" عشان انا مكتوب على ال DNA بتاعى.. "مصرى"... عشان كده وعلى غير عادتى هتكلم زى الكبار بيتكلموا وانا نفسى هخرج عن اسلوب الشوارع اللى بكتب بيه فى المعتاد وهرتقى لانى بكتب عن حاجة تتعلق بأرقى كائن على الأرض.. "مصر"
ما اعتقدش ان مفيش حد ما كانش متابع اللى جرى أو على أضعف الايمان مفيش حد مش عنده ولو فكرة عن اللى جرى فى السودان.. عشان كده انا هكتفى بـ بريف صغيرة عن الأحداث...
-صراصير المغرب الغير عربى انتقلوا للسودان من بعد مباراتهم فى القاهرة مباشرة بطيارات معظمها بينتمى للقوات الجوية بتاعة دولتهم الحقيرة.
-الصراصير نفسهم انتشروا فى أسواق السلاح اللى مالية السودان واشتروا اسلحة بيضاء(مطاوى-سيوف-سنج-بلطات...) عشان يهاجموا الجمهور المصرى .
-نفس الصراصير قدرت تغير(وده اللى انا مستعجبله) قدرت تغير فى طبيعة شعب من انقى واطهر شعوب الدنيا.. شعب فعلا طيب وقلبه ابيض بقدر ما بشرته سمره.. وقدروا يشتروا منهم ناس بالفلوس عشان يعينوهم على المصريين.
-آخر الأخبار اللى فى الغالب مش اشاعات ان الدولة الحقيرة دى بعتت المجرمين اللى فى السجون عشان يقوموا بالبلطجة دى.. وانا شخصيا مصدق الخبر لكن لو طلع متفبرك مش هستغرب برده لان الشعب كله هناك متربى على الاجرام.
-ناهيك عن أحداث المباراة.. بعد المباراة اللى هما فازوا فيها بدأ الهجوم على الجكهزر المصرى الأعزل وكسروا الاوتوبيسات واصابوا 21(حتى لحظة كتابة المقال) وفى اشتباه فى مقتل فردين الى تلات افراد(حتى لحظة كتابة المقال), وغير مهاجمة الاوتوبيسات قطعوا الطرق على الناس فى شوارع السودان بعد ما رتبوا الموضوع مع الحكومة السودانية اللى مع الاسف تواطئت معاهم فى صدمة كبيرة ليا انا شخصيا.. وهاجموا الناس العزل بالسلاح الابيض والطوب.. لا بصارحة دى كانت حجارة مش طوب...
عموما انا مش عارف اوصف الاحداث بالظبط لانها فعلا... far beyond my imagination... واكيد كلكم عندكم فكرة عن اللى جرى.. انا بس عايز اعلق على شوية حاجات....
-اول حاجة ان صراصير الدولة الغير شقيقة بالمرة كانوا جايين ومبيتين النية على مدبحة بغض النظر عن نتيجة المباراة بدليل انهم اعتدوا وهما فايزيين.. وهنا لازم نقف شوية.. لان نفس الحشرات دى فى مصر اتعاملوا احسن معاملة ومحدش اتعرضلهم وعلى العكس اتوفرهم حماية من الامن اللى بيصرف عليه المواطنين اللى انضربوا فى السوادان من ضرايبهم
-تانى حاجة ان الجمهور المصرى فى المبارايتين كان مثال للتشجيع المحترم اللى بيشجع فرقته ومش هدفه غير ان فريقه يفوز بـ "شرف".. وحتى فى السودان بعد ما "مصر" خسرت نتيجة اللقاء.. الجمهور العظيم اللى فعلا بينطق بالاصالة والسمو حيا صراصير المغرب الغير عربى على فوزه.. مع انهم كانوا فى الملعب احقر من احقر يهودى على الأرض.. بس عشان كل انسان بيعمل بأصله واحنا اصلنا اشرف وانبل اصل على الارض كان لازم نعمل كده ونحيى الخصم بغض النظر عن وضاعته او حقارته او.....(الكلمة هتموت وتطلع)
-تالت حاجة انا مش فاهم ازاى السودان ممكن تتواطىء فى حاجة زى دى.. اصل مفيش دولة هبلة لدرجة ان اسواق السلاح فيها تفضى فى خلال تلات ايام.. يعنى ايه؟؟ الجيش السودانى مش عارف اللى بيجرى فى بلده؟؟ مفيش هناك حكومة؟؟ لو كده يبقى مفيش دولة بقى اصلا.
-رابع حاجة.. انى مش قادر لسه اتخيل ازاى الحشرات دى تهاجم ناس عزل فيهم ستات وفيهم اطفال وفيهم ناس كبيرة.. انا والله كل نقطة دم فيا بتغلى.. انا بس عشان الموضوع يخص مصر بحاول انى اليق بلقب مصرى اللى بتشرف بيه وبحمد ربنا عليه زى ما بحمده على نعمة الاسلام بالزبط.. لكن انا شفت مناظر فى التليفزيون كانت فعلا هتنزل من عينى الدموع.. لانى مش بستحمل اشوف مصرى مكسور او كرامته متهانة.. واكتر مشهدين شفتهم قتلونى فعلا كانوا دول...

*شيخ كبير فى الستنيات وملتحى بيقول انه اضطر يخلى مراته تخلع البلوزة اللى عليها علم مصر عشان ما تتقتلش.. تخيلوا راجل كبير فى السن وشكله متدين(مش عشان اللحية وانما اسلوبه فى الكلام) يخلى مراته تعمل حاجة زى كده واكيد هى ست كبيرة فى السن يعنى فى مقام أمى.. الراجل ده شعوره كان ازاى؟؟؟
*تانى منظر لشاب فى العشرينات كان واقف قدام الكامير وبيموت من الانكسار لانه اضطر يحط علم الجزاير على العربية اللى كانوا فيها عشان يعدوا.. الشاب كان بيتكلم فى انكسار بتاع راجل عنده 90 سنة وبلده خسرت حرب مش شاب عنده 25 سنة وكله أمل فى الحياة وقوة.. انا بموت لما اشوف مصرى مكسور..
المشكلة ان اللى جرا فى السودان اكبر من انه ينسكت عليه.. مينفعش مصر تسكت عن اللى جرى لكن لازم برده تصرف مصر يكون يليق باسمها.. عشان مصر كبيرة أوى.. ولازم تتصرف زى الكبار.. للأسف دورنا فى العالم ومزقع مصر يمنعنا من اننا نبعت كتيبة تأدب الصراصير فى بلدهم.. احنا اتهان عندنا 10000 مصرى وهما كلهم 40 مليون صرصار.. ولو افترضنا جدلا(ومش قصدى اهين المصريين والله.. انا اسف) ان دم المصرى الواحد يساوى على اقل تقدير 100 ألف صرصار من يهود المغرب الغير عربى.. يبقى احنا محتاجين ندوس بالجزم مليار صرصار من الدولة الحقيرة دى.. يعنى بعد ما نقضى عليهم بكتيبة صغيرة من الجيش المصرى هيبقى لسه لينا عندهم 960 مليون صرصار ما اداسوش بالجزم.. نجيبهم منين؟؟؟
لكن للأسف مش ينفع اننا نعمل كده.. لاننا اكبر من اننا نتزحلق فى قشرة الموز واكبر من اننا ندى فرصة لليهود يشمتوا فينا.. وان كنت مش عارف هما يشمتوا ليه.. الجزائرين لا هما عرب(اللغة الأولى فى الدولة الفرنسية) ولا هما مسلمين(لقول الرسول عليه الصلاة والسلام: "المسلم من سلم المسلمون من لسانه ويده") يبقى اذن هيكون حربنا معاهم زى حرب المسلمين زمان مع كفار قريش.. ومحدش يقولى دول بيوحدوا ربنا.. دول لا ليهم رب ولا دين وان كان عندهم ذرة من معرفة الله-سبحانه وتعالى- ما كانش يجرى اللى جرى منهم من أول الشحن الاعلامى لغاية التفريغ الارهابى... وحتى لو افترضنا خطأ انهم مسلمين فينطبق عليهم الآية القرآنية الكريمة اللى بتقول.. بسم الله الرحمن الرحيم: "وإن فئتان من المؤمنين إقتتلوا فأصلحوا بينهما فإن بغت احداهما على الأخرى فقاتلوا التى تبفي حتى تفىء".. صدق الله العظيم
طبعا عشان بس ما نضحكش على نفسنا انسوا خالص حكاية الاعتذارات دى حتى لو كانت من الحقير الكبير زعيما لصراصير ابو فلقة.. من وجهة نظرى انا شايف انه ابسط شىء يتعمل لرد جزء من حق المصريين هو الآتى..
-سحب المواطنين المصريين من دولة الصراصير واغلاق السفارة المصرية هناك نهائيا.
-طرد الحقير بتاعهم من مصر واغلاق السفارة القذرة وطرد.. وبقول تانى.. طرد جميع الصراصير من ارض مصر.. لانهم احقر من انهم يمشوا عليها.. طردهم بما فيهم من مواطنين وطلاب وفنانين وكل القرف ده.
-انهاء جميعا لعلاقات التجارية بين مصر والحقراء دول حتى لو هنضر فيها.. لان دول مش مستوانا اساسا عشان نتاجر معاهم.
-منع دخول الصراصير لمصر تماما ونهائيا وابدا ولو وجد صرصار واحد فى مصر بعد انتهاء مدة الطرد فملهوش امان فى البلد ودمه مباح.
-الرئيس مبارك بنفسه يتدخل فى الجزء المتعلق بالسودان لان مصر ما ينفعش تبقى فى بينها وبينا لسودان انشقاقات.. لازم الرئيس يرجع العلاقات بينا لسابق عهدها وخصوصا ان السودان عمرها ما كانت وحسة مع مصر.. واحنا هنعتبر ان اللى جرى المرة دى منهم كبوة فارس او غلطة من جهل.. لان ما ينفعش يبقى بينا وبين السودان مشاكل.. من الآخر يا يتعدلوا يا اما نضمهم لمصر زى زمان ونرتاح من الناحية دى
-محاكمة السفير المصرى فى السودان و رئيس اتحاد الكورة المصرى ووزير الخارجية اللى بجد بقى عيب بقى انه يفضل فى كرسيه.. انا نفسى افهم فاضل ايه مهين للمصرين ما عملهوش؟؟!!
-فى نقطة كمان قالها واحد صاحبى وبصراحة انا متهمنيش اوى لكنها صح ميه فى الميه وهى اننا نرفع فى الفيفا قضية عشان نلغى وصولهم لكاس العالم وبكده يموتوا من الحسرة لانهم يبقوا بعد كل اللى عملوه ده ما حققوش هدفهم واتوكسوا برده.. لكن انا بالنسبالى الموضوع مش كورة بصراحة.

فى كام نقطة أخيرة احب اضيفهم...
-انا فعلا بشكر السيد جمال مبارك والسيد علاء والسيد زكريا عزمى على دورهم فى تأمين عودة المصريين من السودان واللى انا شخصيا متفاجأ بيه.. لكن بصراحة انا احترم منهم الموقف النبيل ده لأنه فعليا مش واجب عليهم وكان بامكانهم يكونوا فى مصر بمجرد حدوث المشكلة لكنهم ما هربوش وده يبين نقطة مهمة.. وهى انه مهما جرى للشخص اللى بيجرى فى عروقه دم مصرى.. لازم بيجى عليه اللحظة اللى مصريته تطلع فيها حتى لو كان ايه.. بجد شكرا ليكم
-المنتخب بجهازه الفنى ولاعبيه ما قصروش فى تحقيق حلم ال 85 مليون مصرى وكانوا فعلا رجالة وقد المسؤلية ويستحقوا تكريم شعبى فى ال 28 محافظة.. طبعا غير التكريم الرسمى من الدولة... لانهم بجد ابطال انهم قدروا يأدوا بالمنظر ده فى الظروف دى
-خامس حاجة.. ده رسالة انا بوجهها لكل الدول العربية.. قبل ما ترفعوا عينكم على مصر راجعوا تاريخكم شوية وشوفوا افضال مصر عليكم.. شأتم أم ابيتم ما كنتوش هتكونوا اساسا لولا مصر وشأتم ام أبيتم مصر كانت ومازالت وستظل الكبيرة الوحيدة فى العالم وما دونها مهمش.. شأتم ام ابيتم.. اعترفتوا ام لم تعترفوا.. لولا مصر ما كانش بقى فى حاجة اسمها وطن عربى.. والكلام ده ينطبق على ال 21 دولة من اصغر دولة على الخليج الى احقر دولة على المحيط.. واللى مش عاجبه الكلام يـ...... ولا بلاش.. ما يستحقش حتى انه يترد عليه لان ناكر الجميل احقر من انه يتعامل كانسان.. الكلاب بس هى اللى بتاكل وتنكر.. على فكرة انا بربى قطط وعمر ما قطة من قططى انكرت اللى بعمله معاهم.. بالعكس دول أوفى من بعض البشر

وأخيرا.. موقعة أم درمان الحربية لازم تتواجه بابشع واعنف رد ممكن من مصر.. رد يحفظ لنا حقنا وفى الوقت نفسه يتناسب مع مكانتنا كــ "كبااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااار" ويا ريت الحشرات تفهم يعنى ايه كبار

ليست هناك تعليقات:

Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

إرسال تعليق

visitors