السبت، 24 نوفمبر 2018

تجربتي في خسارة الوزن





بداية البوست دا كتبته على صفحة سفاح الفات على فيس بوك يوم 31 أغسطس 2018
-----------------------------------------------


الفرق بين الصورتين مش ميزان
الفرق بينهم حياة
الحقيقة انا بدأت مشكلتي مع الوزن الزايد بدري.. من سن 12 سنة ولحد الوقت الحالي 28 سنة وانا عايش وسط الناس التخينة.. وزن زايد دايما.. اكل غلط دايما.. مفيش حركة تقريبا.. كل ال faulty lifestyle اللي كنت عايش فيه

كان في محاولات سابقة لخسارة الوزن.. جربت حاجات كتير من اول الدايتس المشهورة زي اتكينز لحد الشاي الأخضر والميتفورمين ولو كان حد قال ان المخدرات بتخسس كنت ممكن اجربها.. طبعا كله فشل لأن كله غلط
شربت حوالي فدان شاي اخضر واخدت مصنع كامل سيدوفاج وبرده مخسيتش ومكنتش هخس.. ببساطة لأن مش دا الطريق

فجأة قررت مع صديق اننا هنبدا رحلة دايت جديدة وننزل جيم سوا.. الكلام دا بدأ يوم 31/3
من يومها وانا اخدت قرار اني ان شاء الله المرة دي هوضل يعني هوصل.. ومش هتنازل عن التارجت مهما حصل
كان وزني لما بدأت 110ك وانا طولي 172..كان عندي بتاع 40ك زيادة
انهارده وبعد 5 شهور وزني 80ك الحمدلله وان شاء الله مش هتتازل عن التارجت
مع اني آخر شهرين كسلت شوية ومش بنزل الجيم عشان مشغول بس برده ان شاء الله مكمل.. دعواتكم
الموضوع سهل وبسيط.. محتاج بس انك تحس ان عندك مشكلة وانك تقرر تحلها
في شوية نصايح هحطهم عشان اللي يحب يمشي في الطريق دا:

1.  صحتك هي أغلى ما تملك.. وبالذات لو في أسرة متعلقة في رقبتك.. لازم تكون سليم عشان مفروض انت تشيلهم مش هما يشيلوك

2. الأكل تعود.. تعود.. تعود..
الكمية والانواع والأوقات.. كب دي حاجات العامل النفسي والسلوكي فيها مهم جدا مش بدنية بس ابدا..
انا كنت متعود لحد يوم 30/3 اني اتغدى مكرونة وبانيه وبطاطس وبيبسي واتعشى بيتزا او فطير؛ يوم 31/3 كنت باكل سلطة وبروتين بس من غير كارب ومحسيتش بأي حاجة غير اني ارتحت

3. الدايت مش حرمان
انا باكل كل اللي عايزه.. بس ببدل المكونات الضارة بمكونات صحية.. زيت زيتون وزبدة وسمنة بلدي بدل الزيت.. عسل بدل السكر.. باخد يوم فري.. مش ناقصني حاجة

4. في ممنوعات تامة في الدايت هي نفسها الممنوعات لأي انسان سواء كان تخين او رفيع لأنها متعلقة بالصحة
السكر بألوانه.. الدقيق بألوانه.. الدهون الغير صحية زي الزيوت والسمنة الصناعي

5.  لازم لازم لازم تحسب سعرات الأكل.. برنامج my fitness pal هو صديقك الوفي في رحلة الدايت.. هيعرفك انت بتاكل ايه وامتى تفتح بقك وامتى تقفله

6.  لازم تعرف ان الأكل بالليل وبعد الساعة 8 وبعد الساعة 6 وبعد اي ساعة مش بيتخن.. انا باكل وانا نايم عادي.. الموضوع كله في الكالوريز.. حافظت على ال deficit هتخس.. ضربته انسى

7. لازم تقرا عن التغذية وطبيعة الأكل وتعامل الجسم معاه.. مش لازم تكون طبيب عشان تفهم دا؛ اقرا من اي مصدر موثوق منه وكتاب السفاح عظيم في نقطة شرح التغذية السليمة وهيفيدك كتير ولو تقدر تزود من مصادر اجنبية زود

8. مفيش ادوية بتخسس ولا اعشاب بتخسس ولا عفاريت بتخسس.. الكالوري ديفيسيت بس هو اللي هينفعك

9. يستحسن يكون معاك حد يمشي معاك المشوار عشان تشجعوا بعض.. انا استفدت جدا من وجود صديقي في اننا كنا بنشجع بعض لما حد يريح

10. لازم تحط تارجت قدامك.. والتارجت دا انك تكون ideal مش انك تخس كام كيلو وتكون عارف ان تقطة النجاح هي التارجت واي نقطة قبله تقف عندها هي فشل.

11. لك في الماء حياة.

12.  الكارب سايكل هي الـ سوبرمان وقت البلاتوه.

13. حاول دايما تشوف الناس اللي قدرت تتغير.. دا بيحفز جدا وبيخليك عايز تكون زيهم.. انا صور الناس هنا كانت بتفرحني وبتديني طاقة اني اكمل وانا عارف اني هوصل.. عشان كدا حبيت اشارك عشان احفز غيري زي ما غيري حفزني

14. السكر.. السكر.. السكر.. والنشويات البسيطة والدهون الغير صحية هما ولاد ابو اسماعيل.. انا بقالي 5 شهور ما اكلتش عيش ورز غير يمكن 4 مرات كل واحد فيهم ومرة واحدة شربت بيبسي دايت بس كنت بخربها يومها في بافالو 

15.  خليك عارف ان ال metabolism بتاع جسمك انت بتحطه على طزيق وهو بيمشي لوحده.. الطريق دا يا بناء دهون يا هدم دهون.. حطه على الطريق الصح وهتفاجأ انه ماشي حتى لو انت لخبطت شوية في النص.

بالتوفيق يا شباب
واحب بصراحة اشكر كل اللي دعموني في المشوار دا.. أسرتي؛ و أصدقائي وصفحة السفاح ومجهود إسلام إدريس والجميلة د. جيهان رسلان ومجهودها الكبير في نشر التوعية الصحية والغذائية.


تقدر تزور التدوينات السابقة عن التغذية في اللينكات اللي تحت دي:

ليست هناك تعليقات:

Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

إرسال تعليق

visitors