الأربعاء، 11 يوليو 2012

no ba6na .. no cry





"مما إتفق عليه علماء التاريخ الطبيعى أنه عند دراسة كائن الطب الطفيلى لا بد من تقسيم حياته الدراسية الى مرحلتين أساسيتين.. مرحلة ما قبل الباطنة.. ومرحلة ما بعد الباطنة"... أحد علماء التاريخ الطبيعى.

النهارده الحمدلله كان آخر يوم ليا فى امتحانات الباطنة إلهى يا رب لا يعيدها سنة ولا يكتبها عليا تانى.. وميضرش لو تدعولى أنجح J.
المقولة السابقة هى بالفعل واقيعة تماما وصحيحة بنسبة 200% أو ربما أكثر.. فدراسة مادة بحجم وطبيعة الباطنة دون شك لها العديد من الآثار السايكوفيسيولوجية على كائن الطب الطفيلى وربما يصاحبها تغييرات قد تلازمه طوال حياته.. تغيرات تبدأ من بعض اضطرابات الشخصية ونهاية ب end stage renal failure من الضغط والسكر اللى لازم هيصاب بيهم طول السنة.. وطبعا مرورا بالـ erectile dysfunction عافانا الله وإياكم.

السنة دى اللى اتعمل معانا كدفعة خامسة بشرى فى الموكوسة(الاسم الحركى لجامعة 6 أكتوبر) ما اتعملش مع أى حد درس طب أو حتى مدرسهوش فى التاريخ بداية من أيام جدو فرعون الكبير اللى زمانه بيتعذب فى جهنم دلوقت لغاية آخر واحد هيدرس طب قبل يوم القيامة..
احنا ما يطلق عليه لقب "الدفعة المزعوطة".. ودا نظرا لأن الفعل المناسب لوصف اللى حصل معانا السنة دى هو فعل زَعَــطَ (زعط يزعط زعطا فهو مزعوط.. المعجم الحويط الصفحة اللى قبل صورة سيبويه على إيدك الشمين من تحت)..
السنة دى كان عندنا باطنة وأطفال وفى العادى المادتين دول بيتدرسوا فى حد أدنى سنة كاملة 10 شهور دراسة و شهرين امتحانات ودا نظام جامعة اسكندرية.. أو زى مثلا عين شمس (بيتدرس على سنة و 3 شهور) تقريبا..
احنا بقى وتقديرا للمستوى المتميز لطلبة جامعتنا العزيزة وتقديرا لأننا نتميز بـ IQ فوق المستوى بتاع القرود بشوية صغيرين.. فالجامعة اتكرمت علينا وقالت يمين على يمينكم باطنة وأطفال فى 6 شهور يا ولاد الـ..... .
وبكدا بقينا أول دفعة تتخرج فى التاريخ من غير ما تدرس باطنة والحمدلله.

المهم بقى فاكس اللى حصل فى السنة دى عشان أنا لو قعدت أحكى مش هبطل لك كتير ومش طالبة بقى.. الحمدلله ان امتحاناتها خلصت وذهبت بغير رجعة(ان شاءالله يعنى.. يا رب بس انجح J) وخلاص ما بقاش فى باطنة يا جودعاااااااااااان.
بس بجد السنة دى على ما بها من رخامة وقلة أدب وظلم كبير حصل فى حقنا الا انها يمكن أول سنة يكون ليا فيها ذكريات كتير بالشكل دا.. ذكريات فى الدراسة.. ذكريات شخصية.. ذكريات مع أصحابى.. ذكريات كتيييييييير جدا كانت أول مرة أعيشها السنة دى..

يمكن كان الأبرز على مستوى الدراسة ان ربنا أنعم عليا بفضل كبير من عنده وقدرنى  برحمته ومعونته انى اتعلم أقل القليل فى الباطنة رغم انى مش باخد كورسات والجامعة عندنا زفت.. لكن ربنا عوضها عليا من أبواب تانية كتير وعندى "شبه معلومات" قليلة عن "بعض" المواضيع فى الباطنة J.

طبعا ذكريات مواقف الإمتحانات لا تنتهى.. ويمكن كان أبرزها  امتحان الـlong case التيرم الأول مع دكتورة علياء وبصراحة مش عايز أفتكر بس يكفى إنى أقول انى كنت بمتحن أسهل حالة فى العنبر Bronchial Asthma ودى حالة مفيش فيها مساحةان الدكتور يحط عليك لكن هى أبدعت وأوجدت مساحة كافية انها تحط عليا بالجامد أوى كمان..
وبالتأكيد طبعا امتحان الديرما اللى كتبت عنه تدوينة مستقلة نظرا لأنه كان ابن حلال ويستاهل J.

وعلى المستوى الشخصى فى ذكريات كتيييييييييييييييييييير.. كانت busy year J بس انا مش هتكلم عن الجانب دا وأفضل أحتفظ بيه لنفسى والناس اللى شاركونى.. يكفى فقط إنى أقول ان كان فىذكريات كتير حلوة.. وذكريات كتير مش حابب أفتكرها..

ويمكن على مستوى الأصدقاء.. للأسف السنة دى حصلت تغيرات كتييييير.. خسرت ناس كتير من أصحابى منهم ناس كانت قريبة.. وفى ناس جديدة عرفتها.. وعادى يعنى طبيعة الحياة.. لا جديد تحت الشمس مع التأكيد على ان اللى راحوا كانوا أكتر مما ينبغى..

وطبعا من أهم الذكريات بتاعت الباطنة هى الهاش اللى عملته على تويتر للإمتحان وكنت بطلع فيه القرف اللى جوايا من المادة J #ba6na502
انا مش هلك كتير بقى وهجيب شوية تويتات من اللى كنت بكتبها فى ايام امتحان الباطنة J
L للأسف التويتات القديمة اتمسحت عشان الهاش مش كان نشيط ومحدش كان بيكتب عليه غيرى والتويتات الموجودة من أول يوم 4/7 بس L


النفخ للجميع ‪#ba6na502

السح الدح امبو... ادى الواد لأبوه ‪#ba6na502 ‪#clinical ‪#TeamA7eeeeeeh

الجدع اللى دخلنا الكلية دى قفل الباب علينا بالمفتاح وبعدين بلعه ‪#ba6na502 ‪#clinical ‪#TeamA7eeeeeeh

الثورة موصلتش كلية طب لسه يا بشر :( ‪#ba6na502 ‪#clinical ‪#TeamA7eeeeeh

شكشك مرزوقة تعالى جنبى وشكشك مرزوقة تعالى جنبى ‪#ba6na502 ‪#ba6naEffect

امتحان الحالات امبارح كان مسخرة الحمدلله :D‏ دخلت لحالة لا أفقه عنها أى شىء.. و واضح ان الدكتورة كمان ما كانتش تعرف عنها حاجة :D ‪#ba6na502

انا هتخرج من الجامعة مؤهل انى اكون طبيب عالمى على قناة الفراعين ‪#ba6na502 ‪#a6fal502 @Fair_Clever

فاضل نص ساعة ع الإمتحان وانا لسه فى أكتوبر ‫#هع ‫#أنا_ضايع ‪#ba6na502 ‪#ba6naClinical

تعرف ايه عن الكلوناس؟.. - ايوة يا بيه فين السؤال؟؟ ‪#TeamA7eeeeeh ‪#ba6na502 ‪#ba6naClinical

ألح يلح إلحاحا.. أصر يصر.. إلحاحا ‪#ba6na502

أبوخ حاجة لما بعد الإمتحان تفتكر اجابات الأسألة اللى انت ما جاوبتهاش جوة :(‏ الحمدلله ‪#ba6na502 ‪#ba6naClinical

قولتولى بقى ليه مش براجع قبل امتحانات الأورال؟؟ لأن المنهج أكبر من انه يتراجع فى يومين وانا مش عارف الافندية هيسألوا فى ايه 1/2 ‪#ba6na502
فبقول بلاش قرف بقى كدا كدا مش هخلص المنهج ومش عايز اذاكر حاجة ومش اتسأل فيها فادخل كدا وانا ورزقى يا افتكر يا مفتكرش 2/2 ‪#ba6na502

انهارده واحدة من اللى الاتنين اللى امتحنونى انا متأكد انها فلة فى الطب.. سألتنى ازاى اعالج الحالة من غير ما تقولى عندها ايه اصلا!!‪#ba6na502

عندى بس سؤال فنى.. علل: هى الديرما دى ازاى؟؟ ‪#ba6na502

نشيد ال#Derma القومى: "انا مهما قريت مش نافع.. انا مهما عملت هضيع.. ولا أى سؤال انا هجاوب.. دى مادة@#%$#^% يا وديييييييييييع" ‪#ba6na502

النهارده الحمدلله كما توقعت.. ما جاوبتش ولا سؤال فى الديرما :D‏ وأعتقد انى أخدت صفر مكعب xD ‪#dema ‪#ba6na502

من انهارده مفيش باطنة(بين قوسين يا رب أنجح) :D ‪#ba6na502 ‪#GoToHell

للأسف التويتات اللى أيام ما كنت بذاكر نظرى تويتر مسحها عشان قديمة ومش نشيطة بس هى دى اللى كانت حلوة L.. يلا مش مهم

كدا أقدر أقول الحمدلله..  NO BA6NA NO CRY

ليست هناك تعليقات:

Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

إرسال تعليق

visitors