الثلاثاء، 31 مايو 2011

عقلك فى راسك

بتاريخ 17 مايو
-------------

آه انا مش عاجبنى اللى بيحصل.. بس بكل بساطة مش متضايق لأنى عارف انه عادى ومتوقع.. من البداية وانا عارف ان الثورة مش عصاية سحرية و انها مش "كن فيكون" وان الطريق طويل واننا هنخسر معارك وهنكسب معارك.. وان كتير هيفلتوا من العقاب فى الدنيا رغم مسؤليتهم لكن مش هنلاقى عليهم أدلة ادانة. لكن كل دا متوقع

عشان كدا انا مش هنزل يوم 27



أيوة انا كمان عندى تحفظات على سيادة المشير طنطاوى.. لكنها مجرد تحفظات ما أملكش أدلة تثبتها أو تنفيها.. وأيوة فى حاجات بتصدر من المجلس العسكرى بتكون غريبة.. لكن انا لسه مش شايف منهم أدلة تواطؤ أو خيانة للوطن ومش شايف داعى انى أقلق أو أخاف منهم.. بالعكس أنا بشكرهم على وصولنا للوضع اللى احنا فيه دا..

وفخور جدا انى بنتسب لوطن هما فيه لأنهم أثبتوا قدرة عالية جدا على تحمل المسؤلية والحفاظ على الوطن فى وقت صعب.. ودى مش حاجة سهلة.. احنا الواحد فينا ما بيعرفش يشيل مسؤلية نفسه لما تكون الأمور ميسرة.. فما بالك بمسؤلية وطن فى ظروف حرجة وخطيرة



كمان انا مطمن على مصر طول ما شرف و حكومته موجودين.. دا راجل فعلا محترم وبيخدم باخلاص وصدق.. وبعد الاضافة الرائعة "د. معتز عبد الفتاح" أنا اتطمنت أكتر ان الشؤن السياسية هتشهد تطور ضخم فى أسلوب ادارتها الفترة الجاية لأن فعلا دكتور معتز هو الراجل المناسب فى المكان المناسب..





وأخيرا انا مطمن على مصر لأنى واثق باذن الله ان "الله لا يضيع أجر من أحسن عملا".. وشعب مصر خرج يقول كلمة حق فى وجه السلطان الجائر ودا عند الله هو أفضل الجهاد.. ودا ليه أجره وربنا أكرم و أرحم من انه يضيع دم الشهدا



كل اللى احنا محتاجيه دلوقتى اننا نفكر بعقلنا كويس ونحاول ناخد نظرة أشمل وأوسع من النظرة الضيقة اللى اتعودنا عليها.. وأخص بالكلام دا شباب التغيير اللى مصر تفخر بيهم وبعقلهم الواعى اللى فوق شعبها وحررها

احنا مش هنرجع لورا أبدا ان شاءالله ومهما حصل هنفضل برده على الطريق الصح ان شاءالله.. لكن عشان نمشى عليه كويس لازم نشغل عقلنا كويس ونفهم الوضع على حقيقته ونعرف احنا اولوياتنا ايه والتعامل الصحيح معاها ازاى..

انا مش هملى على حد رأيى وكل واحد عنده عقل وقدرة على التفكير أعلى بكتير منى.. وأكيد انتوا من نفسكم هترعفوا الطريق الصح



اللهم بلغت اللهم فاشهد


ليست هناك تعليقات:

Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

إرسال تعليق

visitors