الثلاثاء، 27 يناير 2009

so simple,, so sweet

الجمال.. كلمة اصطلحت لشيئ غير معرف أصلا..
لأن الجمال زى ما كلنا عارفين بيختلف من حد لحد تانى.. يعنى اللى أنا اشوفه جميل ممكن غيرى يشوفه وحش والجميل عند غيرى ممكن مش يعجبنى وكده يعنى.. والجمال هنا مش اقصد بيه النسوان بس..

الجمال موجود حوالينا ف كل حاجة فى الدنيا لكن مش كلنا بنشوفه ف كل حاجة وده راجع للمقاييس اللى بيحطها كل حد مننا للجمال...
يعنى فينا اللى بيحس الجمال ف البهرجة والزينة الجامدة، فيلاقى ف ستارز جمال مش ممكن يلاقيه ف جنينة صغيرة فيها كام شجرة ورد..
وفينا اللى بيحب الحاجة تكون بسيطة فيستمتع اوى بالجنينة الصغيرة دى ومش يحب يدخل ستارز..
وده لأن مقاييس الجمال عند الاتنين دول غير بعض ودى طبيعة البشر..

من شوية كنت بتكلم مع عمر ومحمد عن ان السينما ف مصر اتملت مزز على حسب رأى عمر وانها اتغيرت عن زمان أيام ما كانت مليانة غفر.. لكن محمد كان ليه رأى تانى ان زمان كان فى نسوان حلوة ف السينما وضرب مثل ب زبيدة ثروت كمثال للمزة المصرية فى الفيلم العربى القديم..
وده بيأكد اختلاف مقاييس الجمال اللى هو أصلا أمر مفروغ منه ومش محتاج كتابه عنه..
المهم هنا بقى أنا قلت لمحمد انى مش بحس بجمال زبيدة ثروت وانى شايف واحدة زى فاتن حمامة مثلا أو صباح(من سبعين سنة كده) احلى منها كتير وكان عندى سبب..
طبعا الكمال لله سبحانه وتعالى وحده.. إنما اقصد بالكمال البشرى ان تكون أكبر نسبة من مقاييس صفة معينة(الجمال مثلا) متوفرة ف اللى بنقيمه.. يعنى كمال نسبى.. ومن هنا أنا شايف ان الجمال مش ف الكمال(البشرى طبعا).. وإنما عشان الجمال يبان لازم يكون فيه نقص.. أنا مش شايف زبيدة ثروت حلوة عشان هى بلغت فى الجمال حد الكمال وده خلاها مش حلوة.. ف نظرى على الأقل..
فى حين ان فاتن حمامة مثلا جمالها هادى ورقيق فباينة اجمل.. وده رأيى طبعا..

رأيى أنا فى الجمال ان معناه ف المقام الأول البساطة...
كل ما كانت الحاجة بسيطة كل ما كانت جميلة.. وده ف كل حاجة.. يعنى مثلا..

-البيت اللى حيطانه مدهونة ابيض ومفروش فرش بسيط وقدامه عودين ورد احلى عندى من قصر كل حيطة فيه بلون ومليان خدم وتماثيل وديكور وقدامه حمام سباحة كبير..

-انا ما خرجتش بره مصر بس لفيت شوية جوه مصر.. رحت اسكندرية والمنصورة والمحلة والزقازيق.. رحت الإسماعيلية وشرم الشيخ.. وصعت شوية..
دخلت أماكن عالية اوى وأماكن بسيطة جداااا..
وبعد اللف ده كله بحس ان لما أكون وحدى على البحر ف رشيد أحسن وأجمل مليون مرة من انى اروح اسكندرية او شرم..

أنا مش فقرى بس بعشق البساطة وبرتاح فيها اوى لأنها بجد جميلة يعنى طبق الفول مع البصلة اللى ب 2جنيه ونص من عند عربيه القول بتاعت عم حتاتة ف الحى السادس أحسن عندى كتير من برجر هارديز أو ماك او باستا بيستى..

البساطة بجد حلوة وجمالها انها بتريح الإنسان من عبء التكلف وبتخليه يحس جمال الحاجة لأنه شايفها على طبيعتها...
عشان كده فى كلمة بحبها اوى وبعتبرها من ال favourit quotes بتاعتى...
so simple,, so sweet....

ليست هناك تعليقات:

Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

إرسال تعليق

visitors