الأحد، 7 سبتمبر 2008

عندما انهار الذوق.. بتاعنا

بصو انا مش عاوز حد يزعل منى.. يمكن الكلام يزعل كتيييييييييير اوى.. بس انا من حقى اقول رأيى, متفقين ؟؟؟
طيب يبقى نبدأ

طبعا كتيييييير من شبابنا العربى بيحب الفنان "الناجح" (عمرو دياب)....

للناس فيما يعشقون..
طيب اكيد كلهم فرحو لما هو اخد جايزة ال music award للمرة التالتة اعتقد.. حقهم, انا شخصيا فرحت لان اللى اخدها مصرى

طيب ممكن سؤال؟؟؟
هو عمرو افضل الموجودين عالساحة الغنائية فى الوطن العربى ؟
يعنى الجمهور الكبير بتاعه ده و الجوايز الرهيبة اللى بياخدها المفروض ان ده معناها انه فعلا الافضل..
هو الكلام يمكن يبان انو هجوم على عمرو بس والله مش كده خالص, انا مش بهاجم عمرو بس انا شايف ان نجاح عمرو الجامد "دلوقت" هو مؤشر لانحدار الزوق العربى!!!!
قبل ما تمشو من الموضوع او تفكرو تضربونى تعالو نتناقش.

عمر نجوميته بدأت تبان جامد فى الفترة الاخيرة.. ممكن اخر خمس سبع سنين.. لكن قبل كده كان عادى(مش عند جمهوره طبعا).. اللى متابع عمرو كويس هيقدر يعرف ان فى الفترة دى مستوى عمرو فى الاغانى بتاعتو اقل من زمان كتير و بصراحة فى كل البوم بيكون اقل من اللى قبلو(ده رأيى الشخصى و انا حر)

طيب.. لو انت من الناس اللى بتسمع كله.. قوللى بس بأمانه..
قيمة الاعمال اللى بيقدمها عمرو تتساوى مع قيمة اعمال ناس زى.. كاظم الساهر-صابر الرباعى-اصالة-مروان خورى-ماجد المهندس-عاصى الحلانى ؟؟
يعنى على مستوى الكلمة و اللحن.. بتحس ان عمرو بيقدم زى الناس دى ؟؟.. انا مش هتكلم عن الاداء لان ده تقدير شخصى انما الحاجات التانية ممكن تتقيم بموازين..
انا بصراحة شايف ان تأثرنا بالغرب الزايد عن الحد هو اللى مخلينا نرفض كل حاجة ليها علاقة بالذوق و الاصالة و كل حاجة بتقربنا من عروبتنا حتى لو كان ده فى الفن...
عمرو بيجيب الحان مسروقة(حد عنده اعتراض) سواء من اغانى اجنبية او عربية و يتكتبله عليها كلمتين انا بصراحة شايفهم من غير احساس عشان كده هو نجح.. عشان بياخد من بره و يجيبلنا بالعربى.. بياخد شكل و ستايل و لحن و موسيقى مش بتوعه و مش بتوعنا و بيجبهملنا.. ده اللى خلاه ينجح.. لكن فى ناس تانية بتبدع كلمة و لحن و توزيع عشان تقدملنا جديد بلغتنا و معانينا من غعير لا سرقة و لا تقليد..
والله انا ما بهاجم عمرو بس انا بجد زعلان على الزوق العربى اللى اتربى على فيروز و عبدالوهاب و احمد عبد المطلب و صباح و ام كلثوم و عبد الحليم و ناظم الغزالى .. ما يفضلش منه غير حرامى يكون هو خليفتهم
بس انا كده خلصت اللى عندى.. ولا عزاء للذوق العربى


ليست هناك تعليقات:

Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

إرسال تعليق

visitors