الأربعاء، 3 سبتمبر 2008

قناة الناس... ظاهرة تستحق التوقف

ربنا يستر من اللى هيحصل...

اولا انا احب اقولكم ان انا اخر واحد ممكن يتكلم عن الدين.. عشان كده انا مش عامل الموضوع ده كموضوع دينى.. المهم

اكيد كلنا عارفين قناة "الناس"


مفيش شك ان القناة دى انتشرت بسرعة جامدة جدا و خلقت "حالة" بين الناس.. طيب نتناقش بقى
اولا انا كنت لفترة متابع القناة دى (لانى ببقى قاعد مع بابا لما كان بيشوفها بس بطلتها) و شفت عليها شيوخ كتيرة و حاجات غريييييييييييييييييييييييييبة..
مفيش شك ان قناة زى دى ساهمت بشكل كبير فى نشر "الوعى الدينى" عند الناس(زى ما شيوخها شايفين) بس انا عندى شوية تعليقات عليها...

اولا.. شيوخ القناة.. القناة بتضم عدد كبير من الشيوخ و علماء الدين(معظمهم غير موثق بالازهر) فيهم الكويس و فيهم اللى مش ينفع اصلا يخطب فى جامع, يعنى فى علماء زى ابو اسحاق و محمد حسان اعتقد انهم افضل الموجودين.. بس فى ناس تانية زى الشيخ محمد يعقوب و سالم ابو الفتوح.. سورى يعنى مش عارفين حاجة

ثانيا.. اهداف القناة.. طبعا القناة بدأت كقناه اعلانية و بعدين اتحولت لقناة دينية بس واضح ان لسه الربح التجارى هو الهدف الاسمى من ةخلال الاعلانات اللى ماليا القناة و اللى فعلا مستفزة.. اسمع يا سيدى
-الهاتف الاسلامى(تقريبا لو اتصل بيك واحد مش مسلم مبيرنش)
-الشنط الاسلامية(مش عارف بس ممكن تكون مبيتحطش فيها شرايط كاسيت)
-البطانية الاسلامية(لا بجد مش عارف اسلامية ليه)
-السواك الاسلامى(على اساس ان غير المسلمين بيستخدموه)
-ممكن المنتج الجاى يكون الشيطان الاسلامى(مش هستغرب)
الناس دى مستغله حب العرب و المصريين خصوصا للدين الاسلامى و تأثرهم بيه و بيدخلولنا من الباب ده, يعنى هما مش محتاجين غير كام متر دقون على جلابيتين و شوية حركات من بتاعة الدراويش عشان يبيعوا(اصل التجارة شطارة)

ثالثا.. تكالب شيوخ القناة على الفتوى..
عشان مش اكون متعسف دى ظاهرة موجودة عند كل شيوخ القنوات اللى بتقدم برامج دينية بس هى ملحوظة اوى عند شيوخ قناة الناس اللى بيفتو فتاوى بتأدى لتضارب الفتاوى و حيرة الناس.. يعنى مثلا..
-فتوى الشيخ ابو اسحق عن البنوك.. الشيخ حرم تعاملات البنوك تماما.. ماشى انا صاحب مليارات و مش هتعامل مع البنوك(مهى حرام) حلها بقى يا مولانا لما اعوز اعمل trade ازاى هنقل الفلوس دى ؟؟؟ امشى بيها ولا ايه.. طيب وازاى هعينها؟؟؟ تحت البلاطة؟؟؟
-فتوى الشيخ يعقوب عن البنوك برده.. الشيخ قال لا البنوك "الاسلامية" مش حرام(ثوانى لما اضحك) يعنى ايه اصلا بنوك اسلامية.. انا شايف ان ده بدعة من شوية ناس عاوزين مصلحتهم قالو نستفيد من الكلمتين بتوع الشيوخ و نعمل بنك نزود فى اخره كلمة (اسلامى).. طب يا مولانا لو اعتراضك عالفايدة الثابتة انصح الناس بالحساب الجارى مثلا.. على حد علمى ده مالوش فايدة اصلا
-ولا النكتة الجامدة.. واحدة بتسأل الشيخ يعقوب "انا جبت مجموع كبير فى الثنوية.. ادخل هندسة ولا دراسات اسلامية" يقوم "العالم" يرد:" هتدخلى هندسة عشان تطلعى سقاله".. حد يسكتنى من الضحك

المشكلة ان الناس دى اصلا مش مرخص ليها بالفتوى من دار الافتاء و الناس للأسف فكراهم هما الصح وهما اللى يتبعوا مع ان المفروض ان المفتى هو اللى يتبع.. لو فتوته سليمة جزاه الله كل خير.. ولو مش سليمة هو اللى شايل الذنب و ربنا امرنا نتبع "اولى الامر" :"و اطيعوا الله و اطيعوا الرسول و اولى الامر منكم".. صدق الله العظيم
و اكيد شيوخ القناة مش من اولى الامر

رابعا.. اثر القناة على الناس..
-الناس دلوقت بقت منساقة تماما ورا القناة و شيوخها و آرائهم ومش بتسمع غيرهم و ده شىء خطير لان احنا فى عصر كثر فيه الغلط واللغط و تضارب الفتاوى, يعنى الموضوع مش ناقص


للاسف قنوات الفتوى كترت و الشيوخ مجهولين الهوية كتروا بس انا اختصيت قناة الناس بالكلام لانها الاكثر انتشارا..

انا مش ضد الدين.. انا مسلم و بغير على دينى(مع ان شكلى ميديش على كده) بس انا بجد خايف من التيار اللى بيجتاح عقولنا باسم الدين ده..
ارجو المشاركة


ليست هناك تعليقات:

Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

إرسال تعليق

visitors