الخميس، 4 أغسطس 2011

حتى نكون مصريين حقا




"قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشَاءُ وَتَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشَاءُ وَتُعِزُّ مَنْ تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ"
مش لاقى غير الآية دى ابدأ بيها كلامى نظرا لأنى هتكلم عن الرئيس السابق المخلوع بارادة شعب عانى طويلا من ظلمه وطغيانه هو وعصابته.

اقل من 48 ساعة هى المدة التى تفصل بين كتابة هذا المقال وأولى جلسات محاكمة السيد/ محمد حسنى السيد مبارك بتهمة قتل المتظاهرين اثناء ثورة يناير المجيدة وهى واحدة من تهم عديدة تنتظر الرئيس السابق.
وانا هنا لست بصدد الحديث عن المحاكمات فهى لا تقلقنى اطلاقا نظرا لثقتى الشديدة فى عظمة ونزاهة القضاء المصرى وارتياحى للمحكمة التى يحاكم امامها الرئيس السابق.

ولكن ما أريد الحديث عنه هنا هو أمر مختلف تماما.. بالطبع جميعنا شاهد الرئيس السابق بالملابس البيضاء فى المحكمة وكانت بكل المقاييس لحظة تاريخية تشفى كتير من نار القلوب اللى اكتوت بظلمه وفساد حاشيته. وكان ايضا حليق اللحية مصبوغ الشعر وكان شكله عامة فى حالة ليست سيئة.. وفى الواقع انا فرحت جدا بهيئته دى لأنى كان نفسى فعلا يطلع للمحاكمة بصورة تليق بينا كمصريين..

عشان ما اطولش على الفاضى. كل اللى عايز اقوله و دا رجاء من ابناء بلدى اننا ما نهينش الراجل وهو فى وقت ضعفه.. دى مش اخلاق الكرام واحنا المصريين اهل الكرم, مفيش داعى نتريق عليه او نشتمه او نشمت فيه.. احنا لينا عنده حق, والحق مكانه المحكمة ويتاخد بالقانون مش بالاهانة والشماتة(اللهم لا تشمتنا فى أحد من خلقك ولا تشمت فينا أحدا من خلقك).. حتى وان كان أذانا وظلمنا كتير فلازم نكون احنا أكرم منه ونعامله باخلاقنا لا باخلاقه.. والا ما يبقاش بينا وبينه فرق.

انا اتمنى ان الرئيس السابق يتحاكم محاكمة عادلة تماما وياخد فيها حقوقه قبل ما ناخد احنا حقوقنا ويتحكم عليه بما يمليه القانون لأن دا حقنا ولازم ناخده.. لكن انا بصراحة نفسى اننا ما ننزلقش لمنحدر اهانة راجل كبير فى السن واتذل بعد ما كان عزيز فى قومه.
انا بخاطب فيك الانسان.. زى ما انت ما تحبش تتهان مفيش انسان بيحب يتهان
انا بخاطب فيك المسلم/المسيحى.. دينك بيحضك على انك تواجه الاساءة بالاحسان.
انا بخاطب فيك المصرى.. العالم كله شهدلنا بالعظمة والتميز.. بلاش نقلل من قدرنا بأفعال هتسىء لينا قبلما تسىء لراجل بيودع ايامه الاخيرة.

وبقى انى أختم بجملة واحدة: "خصال الانسان الحقيقية بتبان لما يكون فى مركز قوة"
والله الموفق

ليست هناك تعليقات:

Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

إرسال تعليق

visitors