الأحد، 31 أغسطس 2008

لما تكون مش عايش.. عن سياسة "وانا مالى" اتحدث

"خليك جنب الحيط"
"ملكش دعوة بالسياسة"
"خليك فى حالك وابعد عن الشر و غنيله"
"بلا مظاهرات بلا اعتصامات بلا هبل.. ابعد عن الاذى"
"ابعد عن ابراهيم عيسى والاخوان و كفاية واللى زيهم"
"...................................................

الجمل دى كلنا اكيد بنسمعها فى البيت ومن صحابنا واهاليهم(اللى خايفين على ولادهم مننا).. فينا اللى بيطنش(احترمه) وفينا اللى بيسمع الكلام

انا الحمدلله نشأت فى بيت ربانى على الحرية, يعنى بابا عمره ما قاللى اعمل وما تعملش.. دايما يدينى النصيحة وانا حر..
و عمرى ما اتربيت على انى اكون سلبى وابعد عن الدنيا اللى انا فيها.. و دى نعمة بشكر ربنا عليها
كنت فاكر ان كله كده لكن اتصدمت بواقع ان فى ناس فعلا بتخاف و بتمشى جنب الحيط..

الناس دى تقولك الكلمة اللى هقولها لا هتقدم ولا هتأخر ومش انا اللى هصلح البلد ومش انا اللى هظبط الكون وفى الاخر هيكون نصيبى اتنفخ فى السجن.. مبدأ برده
طيب لو كل واحد فينا بيقول انا مليش دعوة.. امال ان شاء الله مين اللى ليه دعوة ؟؟؟
يعنى لما احنا مش اللى هنصلح البلد..مين يصلحها؟؟.. نجيب بوش؟؟(الراجل ما بيتأخرش)

من ناحية تانية.. الحياة جنب الحيط مش حلوة.. مملة.. مفيهاش متعة ولا اثارة.. مفيهاش حياة اصلا
يعنى اللى بيمشى جنب الحيط واللى بيمشى وسط الشارع عاملين زى اتنين راحو البحر.. واحد خايف من الميه وقعد على الشط والتانى نزل وبلبط زى ما هو عايز فى وسط البحر..
الاول مش معرض للغرق.. بس فقد متعة البحر
التانى ممكن فى اى لحظة يغرق.. بس لو مات هيموت وهو مستمتع بكل لحظة قضاها فى البحر..
مش هيموت فى نفسه حاجة
وأصلا مفيش حد بيموت ناقص عمر..
يعنى كده كده هتموت فى الوقت وبالطريقة المتحددة ليك يبقى عيش حياتك بقى ومش تستخبى ورا الابواب
اعتقد التشبيه واضح ووصل اللى عايز اقوله

احنا بجد محتاجين نبعد عن السلبية و سياسة "وانا مالى".. لازم نشارك فى المجتمع اللى احنا عايشين فيه.. لازم نصلح بلدنا.. لازم نتعلم ازاى ننطأ كلمة "لأ" ونتعلم نفهم كلمة "حقى"..
هو صحيح التمن غالى.. بس اكيد الهدف اغلى و اسمى..

انت بقى.. بتحب تبل رجلك على الشط ولا بتلبط جوه ؟؟؟؟

ليست هناك تعليقات:

Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

إرسال تعليق

visitors