الجمعة، 10 يوليو 2009

ده منزلش مصر

"شفت التليفون ده؟؟ خالى جايبهولى من ليبيا.. اصله مش هينزل مصر.. ده حاجة نضيفة اوى"
"شفتى ال ipod الجديد بتاعى؟؟ بابى جايبهولى من انجلترا وهو راجع.. متلاقيش منه فى مصر"

الكلام ده اكيد كلنا بنسمعه من زمايلنا و الناس اللى نعرفها.. ويمكن نكون قلناه قبل كده..
من ضمن العادات المتخلفة اللى للاسف منتشرة فى مجتمعنا الاكثر تخلفا(انا عادة مش ناقم على المجتمع بس انا منفوخ اليومين دول) اننا لما نجيب حاجة جديدة عشان نثبت انها بنت ناس اوى ونضيفة نقول انها مفيش منها فى مصر او انها لسه ما نزلتش مصر.. او انها اصلا مش بتنزل مصر.. وبكده تبقى الحاجة ده نضيفة اوى وبتستحمى ببريل الاقوى من الدهون..

انا فاكر فى مرة كنت بتكلم مع الشاب اللى بحلق عنده(هو بصراحة انسان كويس وانا بحبه بس عيبه انه بيحب عمر دياب).. قالى: "الباشا هيعمل حفلة فى مصر وجايب معاه الالات بتاعته من بره عشان النوع اللى بيستعمله مش موجود فى مصر"..
اى نعم انا بحلق عنده من حوالى 5 سنين بس موقعى فى المحل مش يسمحلى انى اقوله احة..
ما ناقصش كمان غير عمر اللى جمهوره هيقرف من مصر...

انا بس عايز افهم السيكولوجى بتاعة الناس اللى مش بتفكر اصلا دى.. يعنى هو بسلامته اى حد يجى يتكلم عن مصر بالاستحقار ده.. بيثبت انه بجد على قدر عالى من الغباء.. ليه؟؟ انا اجيبلك التيتة..
مصر يا محترم كوطن مش بايده انه يبقى عالى او واطى وانما اللى بيعليه ويوطيه هو الناس.. يعنى البؤاء(جمع بؤ) اللى بتتكلم دى.. فلما يجوا يستعروا منه يبقى بيعترفوا انهم فى الاساس ناس واطية وصلت بيها درجة الحقارة والدنو انها بقت تقرف من نفسها اساسا..

يعنى انا فعلا نفسى افهم.. لما هى مصر وحشة كده(زى البقر دول ما بيقولوا) طيب ما يسيبوها؟؟ يشوفولهم حظيرة من الخليج يعيشوا فيها ولا اى خرابة تانية..
ثم ان لسانهم ابوا مترين اللى نازل تقطيع فى البلد ده.. طلع منين؟؟
مش من خير مصر برده؟؟
ولا ابوها جابهولها من انجلترا مع ال ipod؟؟!!!

مصر دلوقتى بتمر بمرحلة خطيرة فى تاريخها ومحتاجة اللى فعلا يحبها ويقدرها مش اللى يقرف منها ويتفاخر انه بيلبس من عند برادا وكونكريت وبياكل عند ماك وعميل دائم فى فيرجن ستورز...
لا.. مصر محتاجة اللى بجد يعرف قيمة سندوتش الفول اللى طالع من تحت ايد نور تلوث بعد الفجر.. ومحتاجة اللى ينزل يشترى القميص من محل "انا مصرى.. كلمنى بالعربى" بدل جوتشى واخواته..
يمكن يكون المنتج المصرى "احيانا" اقل من المستورد.. الا ان المسألة مسألة مبدأ.. يعنى الفكرة فى المبدأ مش المنتج.. وانا مقتنع تماما انى كمصرى لازم اقف جنب انتاج البلد دى واتفاخر بيه وهو اكيد مع الوقت اللى بايظ فيه هيتصلح وهيبقى احسن..
بس ده اساسا مش هيجى غير لما اتعلم انى ابطل اقرف من البلد دى واتعلم ازاى اقدرها واتعلم قد ايه هى كبيرة وقد ايه هى عظيمة وانها فعلا تستحق انى اتفاخر بالانتساب ليها.. حتى لو كانت فى اسوأ حالاتها


ليست هناك تعليقات:

Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

إرسال تعليق

visitors