الثلاثاء، 21 أكتوبر 2008

when u r in Rome,, act like its people

من فترة نزلت كلمات اغنية لماريا اسمها touch my body فى note علبى ال facebook وفى اتنين من صحابى مش عاجباهم الاغنية.. عادى


لو جينا للاغنية نفسها.. فهى اغنية سافلة بكل المقاييس.. سورى يعنى ناقصها كاميرا فيديو.. او حتى دى ما فاتتش على ماريا لان الاغنية معمولها كليب افظع من الكلمات..
من ناحية تانية الاغنية جميلة جدا وانا بحبها اوىىىىىىى وفى ملايين غيرى من عشاق ماريا بيحبو الاغنية دى لانها ا شاءالله سمعت جامد :D:D:D

طبعا هتقولو انت بتستعبط عشان الكلام متناقض وكده.. بس الواقع لا انا مش بستعبط خالص والله... كل الموضوع ان فى حاجة اسمها.. "when u r in Rome,, act like its people".. يعنى ايه بقى؟؟ اقولكم انا

لو احنا جينا تناولنا الاغنية دى بمنظورنا احنا وثقافتنا وفكرنا وعنينا كشرقيين عموما ومسلميين خصوصا طبيعى اننا نلاقى الاغنية فاجرة وماريا تستحق اقن يقام عليها الحد لما فيها من خلاعة وفجور والكلام اللى متعاص دقون ده..
انما لو جينا بمنظور البيئة اللى اتعملت فيها الاغنية دى وثقافتها وفكرها وعنيها مش هنشوفها كده.. هنشوفها اغنية حلوة بتتكلم عن موضوع زى اى موضوع لاى اغنية وحاجة هما عايشين فيها واصلا مش محل نقاش باعتبارها شىء طبيعى زى مثلا ما شروق الشمس من الشرق شىء طبيعى..

ده اللى انا عايز اقوله.. احنا لما نحكم على شىء مش مننا مش ينفع نحكم عليه بقوانينا وفكرنا.. لا.. احنا نحكم عليه بقوانين البيئة اللى طلع منها.. وساعتها نشوف حلو ولا وحش..
we gotta judge the others according to their values not ours,, that's all wt I mean
طبعا احنا مش مجبرين نتعامل مع ثقافة الغير طالما انها مغايرة لثقافتنا.. لكن طالما اخترنا اننا هنتعامل معاها.. يبقى مش ينفع نطبق عليها قوانينا احنا..

بس.. يعنى فى كام موقف تانى انا هقولكم عليهم زى دول..

-فى واحد بانى فيلا جنبنا.. هو ربنا يكرمه كان تاجر مخدرات كبير وتاب ودلوقتى شغال فى تجارة الاثار وفى غسيل الاموال.. ربنا يزيده يعنى
الراجل ده بنى فيلا على الطراز الانجليزى وبجد مبهره.. انا لما شفتها كنت مبهور بيها جدا(عشان تعرفوا فايدة المال الحرام.. سيبكم من العلم ده سكته وحشة) بس الناس لما شافوها قالوا عليها كنيسة وخد بقى يا عم..
ده برضه لانهم طبقوا عليها قوانين العمارة بتاعتهم اللى هى تتلخص فى بلكونة وشباك.. لكن لو بصوا مثلا على اى فيلا فى الريف الانجليزى.. وش.. ولا كلمة


-حاجة تانية.. فى الجزء الرابع من هارى بوترthe goblet of fire كان فى مشهد تحت المياه وكانت احدى المتسابقات نازلة بالمايوه(قطعة واحدة مش قطعتين.. قطعة كبيرة يعنى).. واحد صاحبى الحكاية دى صدمته وازاى بقى مشهد زى ده يطلع فى فيلم زى هارى بوتر وانا اول مرة اشوف مشاهد زى دى هنا وكأن كليب touch my body اتعرض فى الفيلم.. وده راجع لنفس النقطة اللى انا اتكلمت عليها سابقا...

بس هو ده الموضوع كله

ليست هناك تعليقات:

Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

إرسال تعليق

visitors