الأربعاء، 27 نوفمبر 2013

حقي وحقك في المظاهرة



في فرق كبير لسه مش قادرين نفهمه بين التظاهر والتخريب..

التظاهر انك تقف بشكل متحضر وسلمي وتعرض مطالبك بأسلوب مهذب ومتتعرضش لمصالح الناس لا بتعطيل طريق ولا بتخريب منشآت ولا حتى بتسميم آذانهم بهتافات وعبارات بذيئة
انا فاكر كنا مرة في مظاهرة في 2010 على سلم نقابة الصحفيين وواحد معانا هتف هتاف فيه شتيمة لمبارك ووقتها الأستاذ محمد عبد القدوس(هو اخواني بالمناسبة) قاله في مكبر الصوت "من غير شتيمة" وكلنا وقتها رفضنا الأسلوب دا

اما انك تقف تعطل طريق أو تحدف طوب او تكسر رصيف أو تشتم بألفاظ مش لائقة في الهتاف أو تعمل أي disturbance من أي نوع فدا كدا انت خرجت عن اطار التظاهر الى ما يعرف باسم "التخريب" و "تكدير السلم العام" ودا طبعا يستوجب التعامل الأمني

انت من حقك تتظاهر وتعرض مطالبك كلها
بس انا من حقي ملاقيش الشارع واقف وانا ماشي فيه
ولا الاقي طوب نازل على دماغي وانا معدي او خرطوشة مفرقعة عيني وانا نازل اجيب جبنة من البقال
وكمان من حقي وانا ماشي مع مراتي او ولادي او اخواتي الصغيرين ميسمعوش ألفاظ تخدش حيائهم
وكمان من حقي اني منزلش ألاقي عربيتي مكسور فيها ازاز ولا فانوس ولا مولعة

كل دا من حقي زي ما انت من حقك تتظاهر
ومن حقي كمان انك لما تهدد حاجة من دول إن الأمن والقانون يتدخلوا لحماية.. حقي

ليست هناك تعليقات:

Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

إرسال تعليق

visitors