الخميس، 19 فبراير 2009

سيدى الرئيس

بسم الله الرحمن الرحيم


خطاب الى السيد/ محمد حسنى مبارك رئيس جمهورية مصر العربية


سيدى الرئيس.. انا احد ابناء هذا الوطن الذين لا هم لهم سوى مصلحته ورفعته.. ولا انتمى الى اى حزب سياسى او دينى حيث انى بحثت كثيرا ولم اجد بينها من يستحق الاحترام بداية من الحزب الوطنى ونهاية باحزاب المعارضة الوهمية.. الا انى ما زلت احب هذا الوطن وأأمل ان اراه يوما فى مكانه الذى يستحقه.. فلقد خلق الله تعالى مصر كبيرة وستظل دوما كبيرة مهما اتت عليها الايام..
وارجو من سيادتكم ان يتسع صدركم لخطابى هذا والذى يحمل رأيى الشخصى فيما يجرى فى هذا البلد..

فى البداية سيدى الرئيس اسمحوا لى سيادتكم ان اعبر عن اسفى والمى الشديدين مما آل اليه حال هذا الوطن فى السنوات العشرين الاخيرة..
-على مستوى التعليم.. ان المدارس والمؤسسات التعليمية فى هذا البلد غير مؤهلة لاخراج اجيال متعلمة واعية وقادرة على العطاء رغم الامكانات العقلية والابداعية الهائلة التى يتمتع بها الطبقة العظمى من ابناء هذا الوطن.. فلا المدارس مجهزة بوسائل حديثة(او حتى تقليدية) تساعد على الشرح ولا المعلم مؤهل اصلا لتقديم المعلومة للطالب كما ينبغى.. حيث ان المدرسين معظمهم وللاسف ليسوا على درجة المستوى المطلوبة لمثل هذه المهمة الخطيرة وهى تعليم وتنشئة الاجيال سيدى الرئيس.. كما ان المعلم صار مشغولا بلقمة العيش ولا وقت لديه لتطوير وثقل علومة بالشكل الذى يعودى بالنفع على الطالب وهو ما ادى الى زيادة تدهور حال العملية التعليمية..
فلك ان تتصور سيدى الرئيس كيف ان طلابا فى مراحل دراسية متقدمة لا يستطيعون تهجئة اسمائهم الشخصية وقد عاصرت هذا بنفسى واسفت عليه كثيرا.. كما لك ان تتصور سيادتك مجموعة من المعلمين مختلفين على اجابة سؤال اقل ما يوصف به هو انه عادى واقسم بالله انى قد شاهدت هذا ايضا..

-على مستوى الصحة.. لا شك ان هناك الكثير من الجهود المبذولة فى هذا المجال واخص بالشكر السيدة سوزان مبارك حرم سيادتكم على دعمها لمشروع التأمين الصحى والذى وان لم يحل الازمات الصحية فى هذا البلد فانه ساهم بشكل او بآخر فى تقليل حجم المعاناه التى تلاقيها شريحة من ابناء هذا الوطن فى سبيل الحصول على العلاج..
الا انه يا سيادة الرئيس مازال الاداء الحى فى هذا الوطن يفتقر للكثير من سبل التطور كما انه بالاساس غير كافى لاحتياجات الشعب.. فحال الكثير من المستشفيات العامة اسوأ من ان تتخيله سيادتك كما ان غياب الادوية او نقصها الحاد هو العنوان الرئيسى فى صيدليات تلك المستشفيات مما يدفع بالمواطن الى اللجوء الى العيادات الخاصة للعلاج واذا كان راتب سيادتك الشهرى يغطى تكاليف العلاج الخاص فان معظم ابناء هذا الوطن لا يطيقون تكاليفه الباهظة فى معظم المناطق..
فكيف بالله عليك تتوقع تقدم شعب يعانى اكثر من 53% من ابنائه من الالتهاب الكبدى واللذى لا يتلقى معظمهم علاجا له لاسباب مختلفة تتعلق معظمها بالحالة الاقتصادية للأفراد..

-على مستوى الاقتصاد..سيدى الرئيس.. اننا دائما ما نسمع عن خطط سيادتكم للاصلاح الاقتصادى والتى استرت لاكثر من 27 عاما.. 27عاما من الاصلاح الاقتصادى المستمر والتى اودت باقتصاد هذا الوطن الى ما هو دون الصفر.. ولا يخفى على سيادتكم ان نسبة كبيرة من ابناء هذا الوطن(تقترب من 50%) يعيشون تحت خط الفقر.. كما تغير شكل هرم المجتمع المصرى.. فقد اختفت تماما الطبقة المتوسطة او فى طريقها الى الانتهاء التام وصار المجتمع عبارة عن اقلية من فاحشى الثراء واكثرية من افقر الفقراء..وهذا ليس غريبا سيدى الرئيس فى دولة لا يوجد بها اى انشطة اقتصادية.. فالصناعة عندنا فى مصر لا تغطى تكاليفها باستثناء مصانع عز للحديد والاسباب واضحة فخامة الرئيس... كما ان المنتجات الزراعية المصرية غير قابلة للتصدير فى معظم الاحوال نظرا لعدم قبول اى من الدول التى تحترم ادمية مواطنيها بمثل منتجاتنا المسرطنة والتى لا تجد مرتعا سوى بطون ابناء هذا الوطن.. ان استطاعوا الحصول عليها..
ومع الانعدام النسبى للصناعة والزراعة فى هذا البلد فبالتأكيد لا يوجد تصدير.. فكيف لأمة ان تعيش دون مصادر دخل؟؟
حتى اذا نظرنا للسياحة فاسمح لى سيدى الرئيس ان اخبرك انى اعيش فى مدينة تزخر بالاثار الاسلامية وغيرها.. الا ان هذه الاثار من يد الاهمال التى طالتها تحولت الى سوق عمومى.. ولا تعليق

-على مستوى حريات الانسان وحقوقه.. لا يخفى على سيادتكم اننا فى دول تحكم بالحديد والنار.. فقد اطلقتم يد الامن لتطبق على كل من يحاول ان يعبر عن رأى يخالف رؤيتكم او ينتقد ادائكم الوظيفى.. كما انكم قضيتم تماما سيدى الرئيس على اى لمحة من لمحات الحرية فى طوال سنوات حكمكم لهذا البلد وادت سياستكم القمعية فى القضاء على الاحزاب السياسية وحرق بقايها.. بالله عليك سيدى الرئيس.. ما العيب ان يقول لكم احد ابناء هذا الوطن ان هناك تقصيرا او ظلما وقع عليه من احد اجهزة الدولة؟؟ لماذا يكون مصيره سجون امن الدولة او المخابرات يلقى فيها شياطين الانس والذين مصيرهم الى ملائكة العذاب باذن الله..
لماذا من حق كل الشعوب المتحضرة فى الدول الديموقراطية ان تحاسب رئيسها وتعزله وتحاجكمه ونحن لا نجد حتى الحق فى التعبير عن رأينا فى حكمكم ولو بيننا وبعضنا او حتى فى اعماقنا؟؟
لماذا كتبتم علينا سيدى الرئيس ان نعيش فى خوف مستمر من اجهزة الامن التى تغير مفهومها لدينا من وسيلة حماية الى اداة قمع وقهر؟؟
سيدى الرئيس.. ان الخاسر الوحيد من هذا هو انتم.. فحكمك لن يستمر ابدا وان لك يوما تلقى فيه ربك بيد ان الشعب باق الى نهاية هذا الزمان.. فلماذا جلبتم عليكم سخط الشعب بدلا من محبته؟؟
سيدى الرئيس عندما ارى موكب سيادتكم المهول فى تنقلاتكم اليومية يستدعى عقلى فورا قصة درسناها عن سيدنا عمر الفاروق رضى الله عنه فى المرحلة الابتدائية.. وهى انه كان هناك رسولا من احد الملوك يحمل اليه رسالة فسأل عنه ودله الناس عليه (وقد كان وقتها اميرا للمؤمنين) ووجده الرسول متمدد على الارض فى ظل شجرة واضعا حذائه تحت رأسه.. فما كان من هذا الرسول الا ان قال:" حكمت فعدلت فأمنت فنمت يا عمر".. فلما استبدلت محبتنا وامننا بامن الدولة؟؟
ثق يا سيدى الرئيس انك لو عدلت لوجدت منا حبا وامانا لا يستطيع حرسك توفيره لك..

-على المستو الدولى والاقليمى.. لا بد وانكم تعلمون جيدا سيدى الرئيس كيف ان دور هذا البلد وموقعه بين بلدان العالم جميعا قد تراجعت وتهمش دوره وحلت قوى اخرى مكاننا وهذا بفضل خيانتها او قوة حكوماتها تبعا للدولة.. وهذا امر يكثر فيه الكلام ولا داعى لاثارته حيث انه يتطلب رسائل مستقلة..


سيدى الرئيس.. ان كنت رئيسا للدولة فانت فى الاساس احد افراد هذا الشعب.. لست بافضل من اى فرد فيه.. ولسنا من جاء بك الى هذا المنصب وانما اتت بك الظروف.. فانت لست اختيارنا ولكن قدرنا..
سيدى الرئيس ان كنت قدمت خيرا لهذا الوطن فهذا ليس فضلا منك وانما واجبا عليك كرئيس للدولة وراعى لمصالح الشعب..
سيدى الرئيس.. ان كنتم تعلمون بكل ما يجرى فى هذا الوطن ووقفتم مكتوفى الايدى صامتين فقد خنتم امانة هذا الوطن ولا تستحقون ان تستمروا فى حكمه.. وان كنتم لا تعلمون بما يجرى فهذه مصيبة اكبر الا يدرى حاكم الدولة بظروف دولته..
سيدى الرئيس.. ان كان التقصير والفساد نابع من عندكم فنسألكم ان ترحموا هذا الوطن منه وتعتزلوا ولكم منا خالص الشكر ولعلنا نتذكركم بهذا الموقف النبيل.. وان كان هذا الفساد نابع ممن حولكم فان هذا لا يعفيكم من المسؤلية.. فلقد اخترتهم سيدى الرئيس ووافقت على تعينهم ولم تراقب ادائهم او راقبته ولم تعاقبهم على اخطائهم.. اذا فالمسؤلية فى عنقكم الى يوم الحساب..
سيدى الرئيس.. قد طالت فترة حكمك.. طالت وطالت وطالت.. ولم يعد بامكانكم تقديم الجديد.. فنسألكم نحن ابناء هذا الوطن ان تمنحوا الفرصة لغيركم وأوأكد على غيركم هذه لان الوطن بحاجة لتجديد الدماء والفكر ونشكركم على هذه الفترة التى قضيتموها فى الحكم وقدمتم فيها الكثير وقصرتم فيها اكثر..


سيدى الرئيس اشكر سيادتكم على رحابة صدركم واستماعكم لشكوى ابناء هذا البلد..
دمتم فى رعاية الله بعيدا عن هذا الوطن




الأربعاء، 18 فبراير 2009

random

-من بعد عمرو موسى كل ما يجيلنا وزير خارجية يا يروح فلسطين ينضرب بالجزمة.. يا اما يخلى الفلسطينييى عايزين يضربونا بالجزمة!

-اكتوبر ليا فيها ذكريات كتييييييييير اوى اخرها تليفونى الغلبان اللى اتسرق فى بداية التيرم واللى كان مفيش منه اتنيين فى مصر (nokia 1112) اه والله.. وكان عليه حاجات مهمة.. بس هعمل ايه. الاسوأ انى انتقلت لتليفون اكثر حقارة بعد ما كنت فاكر ان 1112 ده اسوأ حجة ممكن نوكيا تقدمها.. اه يا زمن!

-احلى حاجة التليفون اتسرق واحنا كنا مجموعة من شباب اساميهم وحدها تخوف.. (محمد الدالى-عمرو "اسحاق"-عماد التركمانى-محمد ابو شموط-عبد السلام-وانا).. الله يخرب بيت الفراخ بقى!!!

-كل موقف بيحصل بتثبتى فيه انك فعلا من احسن الناس اللى ممكن حد يصادفهم فى حياته وانا بجد هعمل كل اللى اقدر عليه عشان ارجع تانى زى زمان.. ربنا يحفظك

-مش اول مرة اتخدع من حد بعد ما اثق فيه.. بس للاسف دى اول مرة اقرر اخدع حد اتخدعت منه

-احلى حاجة ان فى ناس عبيطة فاكرة ان بجلالة قدرة الزعيم الاله (محمد حسنى مبارك) هو اللى حل الازمة الفلسطينية.. ومالو.. ماهو صاحب الضربة الجوية الاولى مع انه يوم الحرب كان قاعد فى غرفة العمليات وما ركبش حتى توك توك..

-انا مش عارفنى.. انا تهت منى.. انا مش انا.. عودة الى زمن الفن الجميل.. ولا عزاء ل 
dido

-لما تكون عايش فى امريكا و وظيفتك (slinging panties) بتاخد فى الاسبوع 150$ تقريبا ولما تشتغل فى مصر (physician) بتاخد فى الشهر 150 L.E.. يا حلولى يا حلولى

-تيرم جديد.. بدأ زى التيرم اللى قبله. اللى كان بادىء زى التيرم اللى قبله.. اللى ما كانش بادىء زى التيرم اللى قبله.. كده انا وش.. قاعد السنة دى

-احلى حاجة انك تشوف اطفال عمرهم 18 سنة فما فوق.. ده طبعا من بركات الفكر التربوى العبقرى عندنا فى المدن الصغيرة واحيانا فى الكبيرة.. وصوتى ياللى مانتيش غرمانة(او خربانة.. مش عارف بقى اصلى واخدها سماعى)

-ايمن نور طلع.. طيب طلعوه ليه؟؟ اللى يقول عشان صحته واللى يقول عشان ضغوط من بره واللى يقول عشان يشوهوا سمعته ويدوا انطباع انه متفق مع الحكومة.. وفى الآخر يبقى خروج ايمن نور من السجن قبل شهور من انتهاء مدته احد الغاز هذا العصر المزهزه.. زهزهنا يا ريس

-"وما زلت اواصل خطة الاصلاح الاقتصادى القائمة على رعاية معدومى الدخل بعد اختفاء طبقة محدودى الدخل بفضل سياستنا الاقتصادية الحكيمة".. كلمة الرئيس مبارك فى مؤتمر الحزب السنوى لعام 4528 بعد الحساب

-"مانتوا كده كده اخدينوا".. د. اشرف بتاع الفسيولوجى واللى محددش بالزبط هناخد ايه.. ما علينا.. انا شخصيا عارف




اعتذارات..

فى حياتنا بنعرف ناس كتير.. بنحب منهم ناس وبنتعلق بناس منهم وفى ناس زى ما بنعرفهم زى ما بننساهم ولا كأنهم عدوا علينا اصلا..
الناس اللى بنحبهم وبتربطنا بيهم علاقات قوية اكيد بنعمل كل اللى نقدر عليه عشان نحافظ عليهم ومش نخسرهم اوى لانهم بيبقوا بجد حاجة غالية اوى علينا وبنبقى عارفين اننا صعب نلاقى زيهم..
بس ساعات الدنيا بجبرنا اننا نبعد عنهم او تخلق بينا وبينهم مشاكل اكبر من انها تتصلح.. مع ان المفروض ان بين الاصدقاء اللى بجد مفيش حاجة اسمها اخطاء مش تتصلح..
انا فى الفترة اللى عدت خسرت ناس من اعز اعز اصحابى واكتر الناس اللى كنت بجد بحبها لاسباب كانت خارة عن ارادتى وبعضها سوء تصرف منى.. واعتقد انى لازم اوجهلهم الاعتذارات دى..

-
roza.. انا بدأت بيكى عشان انتى اكتر حد اتجرح من ناحيتى على الرغم من انى انا بالذات مش كان ينفع اعمل كده.. طبعا انتى مش محتاجة كلام كتير ولا محتاجة انى اقول انتى بالنسبالى ايه.. لانى اتكلمت فى ده قبل كده كتير.. اللى عايز اقوله دلوقت ان انا بجد اسف على اللى حصل لكن انا كنت بمر بظروف بجد سودا واعتقد انك فاهمة.. وحصلت حاجة انتى مالكيش اى ذنب فيها لكن انا فسرتها غلط وعلى اساسها بعدت ولما عرفت انى كنت غلطان كان فات وقت كتير اوى.. اكتر من انى ارجع اعتذر..
بس بجد انتى بتثبتى كل يوم وفى كل موقف انك فعلا (true friend) وانك فعلا تستاهلى مكانتك اللى فى قلبى واكتر.. ربنا يقدرنى واصلح اللى انكسر فى يوم وان كنت عارف انه معاكى بالذات صعب.. لكن هحاول.. عشان انتى فعلا تستاهلى..


-
lord kisho.. انت بقى جزمة قديمة.. لا.. شوية جزم قديمة فى بعض.. انت بالذات يا معفن كنت عارف اللى انا بمر بيه وعارف كويس انا ليه عملت كده وعارف انى فى الفترة دى بعدت عنكم كلكم.. حوالى 3 اسابيع يمكن.. وبصراحة استغربت لما حاولت اصالحك اكتر من مرة وانت رفضت.. كان المفروض ان واحد عقله جزمة زيك مش يتصرف كده.. بس بجد انا متأكد انك عارف كويس انى بحبك فعلا واحنا علاقتنا ببعض كانت عالية يا واطى..


-
باسم.. اللى جرا بينا ده سببه غلطة منى ومنك.. 
من ناحيتى انى اتسرعت شوية كالعادة.. بعد الامتحان انا اتصلت بيك كتير اوى وتليفون سيادتك كان مقفول دخلت على الفيس وكتبتلك الكومنت على الستيتس بتاعتك وبعدين حضرتك عملت دي اكتيفيشن.. انا بصراحة افتكرتك عملتلى بلوك فزعلت منك ولما عرفت على اخر الاسبوع انك عامل دى اكتيفيشن كنت انت فتحت تليفونك وكلمت كل الناس الا انا فمحبيتش اتصل بيك..

-
احمد صابر.. انا على قد ما بحبك وبقدرك وانت عارف اتهيألى ده كويس بس للاسف وبجد انا اسف ان صداقتنا صعبة اوى.. يمكن عشان احنا فاهمين بعض اكتر مما ينبغى

اتمنى مش اكون نسيت حد من اللى كنت عايز ابعتلهم اعتذار


happy zalentine's day



"اللى بيحب بنت لازم يحافظ على سمعتها"
"مهو لو كان بيحبها ما كانش احتفل معاها"
"اصلا لو كان فعلا عايزها كان اتقدم ودخل البيت من بابه"
"احنا مش محتاجين قديس نحتفل بعيد ميلاده"

بمناسبة الفلانتين أو "الظلانتين" على رأى واحد صاحبى.. وبمناسبة اكتساء الشوارع باللون الاحمر وكأن الاهلى كسب كاس العالم للمنتخبات..
ما علينا.. بما اننا بنقضى الظلانتين للمرة ال 18 على التوازى الوووووووووووووووووون قضيت الوقت اتفرج على ردود فعل البيبول المختلفة على الفلاتنين و الكلمتين اللى فى الاول دول هما اكتر حاجة لفتت نظرى وبصراحة عندى شوية تعليقات عليهم..

-اول حاجة ابدأ بيها هى موقفى من الفلانتين.. انا بصراحة مش عاجبانى فكرة الفلانتين من حيث اننا مش ينفع نلخى يوم واحد نحب فيه وبقيت السنة تبقى من غير حب.. دى تبقى عيشة مالهاش طعم.. لا انا بتلكم بجد.. مش ينفع نقول اننا هنحتفل انهاردة بالحب لانه بصراحة احتفال مش ليه معنى.. الحب وجودة فى قلوبنا فى حد ذاته احتفال ومش محتاج معاه اننا نعمله احتفال خاص..وبعدين انا زمالكاوى يعنى صعب عليا اتقبل احتفال باللون الاحمر.. لو كان ابيض كان يبقى معلش

-تانى حاجة حكاية عمو القسيس ولا القديس ولا ايا كان.. هو فى بس نقطة صغيرة.. معظم اللى بيحتفلوا بالفلانتين من غير المسيحيين مش يعرفوا حاجة عن رجل الدين المسيحى ده واحتفالهم بالفلانتين بيكون حاجة من اتنين.. يا اما بيعتبروها مناسبة خاصة يقضوها مع اللى بيحبوهم ويكون يوم رومانسى وكده.. يا اما بيكون احتفالهم بيه من باب المنظرة وده فى حالات كتيرة.. فى كلا الحالتين فهما مش يقصدوا يحتفلوا بالقديس ده مع احترامى الكامل ليه طبعا.. وطبعا بديهى ان النية هى اللى بتحدد بقى وحتى احنا دينا بيقول "انما الاعمال بالنيات" يعنى مفيش نية احتفال بالقديس يبقى مفيش داعى لكلام من النوع ده

-نيجى بقى لأهم جزء فى الموضوع وهو حكاية سمعتها وكده.. انا كنت كتبت توبيك عن ان فى شوية مفاهيم مضروبة بالجزمة عندنا زى مفهوم الصداقة وده انا كنت تكلمت عنه.. انما واضح كمان ان مفهوم الحب عندنا مضروب..
يا انساتى المحترمات ياللى وجعتوا دماغنا بالكلام ده.. ازاى يبقى واحد بيحب واحدة ويبوظ سمعتها؟؟
اذا كان هو بيحبها يبقى من الطبيعى انه يكون اول حد يحافظ عليها اكتر من اى حد.. انا طبعا بتكلم عن الحب اللى جد مش التسلية..
تانى حاجة كلمة سمعتها دى انا بعتبرها من الكلمات المطاطة لانها بتختلف حسب اختلاف المكان يعنى فى المدن المحدودة زى رشيد العزيزة دى سمعة البنت بتبقى من اول وقفتها فى البلكونة فى حين انها فى مدينة كبيرة زى القاهرة مثلا بتبقى شقق على طول وما دون ذلك لا يعد خدش لحياء الانسة واعتقد ان اللى بيحب بجد بيحترم قواعد المكان اللى هو فيه حفاظا على حبيبته.. يعنى فى رشيد هيكون تعامله معاها محدود جدا فى حين انه فى القاهرة مش هياخدها معاه الشقة..

-فى نقطة تانية مهمة بتاعة ما يجى يدخل البيت من بابه.. طبعا صعب علينا كمصريين اننا نرتبط اثناء الدراسة ومعظم علاقات الحب اللى بتميل للجدية او الجادة بتبدأ من فترة الثانوى وطالع.. يعنى بيكون الارتباط ده شىء مستحيل وفى نفس الوقت بيكون البعد شىء مستحيل برده فحرام اوى اننا نقول حاجة زى دى وناخدها على انها دليل ان الولد بيلعب بالبنت..


نخلص من ده كله لان الاحتفال بالفلانتين ما يستحقش كل الهجوم ده(من وجهة نظرى المتواضعة)مع تاكيدى انى مش بحب فكرته..
الحاجة الوحيدة اللى ممكن تنقال ضد الفلانتين.. ان اصلا الموضوع كله حرام شرعا.. وده مش اقدر اتكلم فيه لانى ببساظة مش اقدر اكدبه..


الاثنين، 9 فبراير 2009

i need to learn,, i need to know,, i need to understand,,

"the more man knows,, the more his fears are"

sometimes i look inside myself
sometimes i think of my inner side
sometimes i just feel like floatin' on the surface of a soft nothing of me
sometimes i just see inside me clearly

when this happens,, when this happens i just feel ignorant,, i feel embty,, embty of all kinds of knowledge,, when i think of the brilliant people i know,, when i think of what i see when i surf the internet,, when i think of the creative, well-developped minds i read for,, i feel like nothing lost in a very wide world of everything,, such a world has no place for the likes of me,, now i doubt all that i believed in in the past,, all the truths i used to hold have changed,, yeah,, i still believe in Allah,, and i'm thankfull for this but,, every other single thing i thought of someday's gone with the wind,, like dying ashes in a windy plain,,

i still need and need and need to develop more and more and more,, i need to learn,, i need to learn for i need to know,, and when i know i will understand,, i really need to understand more and more,, i swear on my honour that i'm ready to pay my soul to learn, to know,, to understand,, i need to understand
will i be able someday to learn?? will i know?? can i understand??
please god,, help me with this,, and let me understand


it's not the late-night hallucination,, it's what i want,, what i need


الأحد، 8 فبراير 2009

what's right & what's possible.. completely confused,,

in our lives we experience troubles of all kinds,, some are so kiddy and don't represent real troubles,, at least that's what we find out when we grow older,, still some are really difficult and represents turning points in our lives,,

sometimes we have to choose between what's right and what's possible,, sometimes what's right seems to be impossible,, but we must make our choice,, it's right or left,, and we must select one way to go through,,
if we choose what's right we risk losin' too many things we need,, but at last right's still right,,
if we choose what's possible we risk carryin' more and more pain,, even though we will feel happy not to lose what we need,,

such situations must rush into our lives sooner or later,, we must get that confusion inside,, we must feel this feeling i'm feelin' now,,

now i think i've made my choice,, ive chosen what's possible,, coz that's what i need,,
Allah to bliss
Allah to help


الخميس، 5 فبراير 2009

here and there in mind

thoughts
too many thoughts
not even a thought
about too many things
about nothing at all

hopes
dreams
wishes
feelings
emotions
they are all the same
too much inside
but totally absent

what i want
what i need
what i love
what i hate
they are there
somewhere deep inside
i can feel them
but i can't see them

will i see someday my inside?
will i get to know me?
will i know what these thought are about?
will these dreams come true??
will .......


i don't understand a shit from this,, but that's exactly how i feel now,,


visitors